Πέμπτη 3 Οκτωβρίου 2013

ΣΤΗΝ ΑΓΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΘΥΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑΣ ΠΡΟΧΩΡΕΙ Η ΑΡΜΕΝΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ




γράφει ο Νίκος Χειλαδάκης
Σε μια πράγματι εντυπωσιακή κίνηση που έχει από τώρα θορυβήσει την Τουρκία, θα προσχωρήσει η αρμενική εκκλησία σύμφωνα και με δημοσιεύματα του τουρκικού τύπου. Συγκεκριμένα θα προχωρήσει στην αγιοποίηση των 1.500.000 θυμάτων της μεγάλης αρμενικής γενοκτονίας στην εκατοστή επέτειο από τα φρικτά εκείνα γεγονότα των αρχών του εικοστού αιώνα στην Μικρά Ασία.

Όπως αναφέρουν οι δημοσιογραφικές πληροφορίες με πηγή το ASAM,  δηλαδή το «Κέντρο Στρατηγικών Ερευνών Ευρασίας» της Τουρκίας, αυτές τις μέρες συνεκλήθη στην πρωτεύουσα της Αρμενίας μεγάλη σύνοδος της ιεραρχίας της αρμενικής εκκλησίας. Το πολύ εντυπωσιακό είναι ότι σε αυτή την σύνοδο συμμετείχαν για πρώτη φορά εδώ και 400 χρόνια, συγκεκριμένα από το 1651, οι Αρμένιοι επίσκοποι από όλο τον κόσμο γεγονός που θεωρήθηκε σταθμός για την αρμενική εκκλησία. Όπως έγινε γνωστό, στην σύνοδο αυτή πήραν μέρος ο αρχιεπίσκοπος του Ετσμιατζίν, (που θεωρείται σαν η πιο ιερή πόλη για τους Αρμένιους ), της Αρμενίας, ο αρχιεπίσκοπος του Λιβάνου, όπου επίσης υπάρχει μεγάλη αρμενική κοινότητα, καθώς και επίσκοποι από τις Ηνωμένες Πολιτείες, Ιεροσόλυμα, νότιο Αμερική, Γαλλία και όπου αλλού υπάρχουν αρμενικές κοινότητες. Στην σύνοδο αυτή αποφασίστηκε να ανακηρυχτούν άγιοι όλα τα θύματα της φρικτής αρμενικής γενοκτονίας που διαπράχτηκε από τους Οθωμανούς και στη συνέχεια από τους κεμαλικούς Τούρκους στην Μικρά Ασία, για την εκατοστή επέτειο της  γενοκτονίας που θα είναι σε δυο χρόνια, δηλαδή το 1915.
Η απόφαση αυτή όπως ήταν επόμενο, θορύβησε την Τουρκία και όπως ανέφερε κα ο πρόεδρος του ASAM, Ömer Özkaya, είναι πολύ εντυπωσιακό ότι για πρώτη φορά εδώ και 400 χρόνια συγκεντρώθηκαν όλοι οι επίσκοποι της αρμενικής εκκλησίας με κύριο σκοπό την μεγαλύτερη προβολή του ζητήματος της «δήθεν», (για τους Τούρκους ), γενοκτονίας και την ανύψωση της σε πνευματικό επίπεδο προχωρώντας στην αγιοποίηση των θυμάτων της. Παράλληλα επισήμανε ότι οι Αρμένιοι με την κίνηση τους αυτή δίνουν μια άλλη ξεχωριστή θρησκευτική διάσταση στην διαμάχη που γίνεται εδώ και χρόνια μεταξύ κυρίως της αρμενικής διασποράς και τη Τουρκίας, για την αναγνώριση της αρμενικής γενοκτονίας. Μάλιστα για να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην απόφαση αυτή, για πρώτη φορά εδώ και αιώνες στο θρησκευτικό κέντρο της Αρμενίας, το Ετσιμιατζίν, που είναι ένα μεγάλο θρησκευτικό σύμβολο για τους Αρμένιους, συνεκλήθη μια  παναραμενική θρησκευτική σύνοδος. Όπως είναι γνωστό η τουρκική άποψη που υποστηρίζει και το ASAM, ισχυρίζεται ότι τα γεγονότα που έλαβαν χώρα τα έτη, 1913, 1914, 1915 στην Μικρά Ασία, χρήζουν μεγαλύτερης ιστορικής έρευνας με κύριο σκοπό να αποδειχτεί ότι οι αρμενικές θεωρίες περί γενοκτονίας ιστορικά δεν στέκουν. Παράλληλα από τουρκικής πλευράς κατακρίνεται έντονα η κίνηση αυτή της αρμενικής εκκλησίας που δίνει άλλο ένα μεγάλο συμβολικό όπλο  κατά της Τουρκία με την αγιοποίηση των θυμάτων της γενοκτονίας, την οποία η Τουρκία επίσημα αμφισβητεί με έντονο τρόπο.
Εμείς, εκείνο που θα μπορούσαμε να σχολιάσουμε είναι ότι οι Αρμένιοι θρησκευτικοί ηγέτες, ιστάμενοι πραγματικά στο ύψος της αποστολής τους, προχώρησαν σε αυτή την ιστορική κίνηση προσφέροντας στην αρμενική πλευρά άλλο ένα ισχυρό «όπλο» στην ιστορική διαμάχη των Αρμενίων με την Τουρκία για την ιστορική δικαίωση της γενοκτονίας τους. Πραγματικά θα ήταν πολύ χρήσιμο να παραδειγματίσει από το γεγονός αυτό και η δική μας θρησκευτική ηγεσία για τις εκατοντάδες χιλιάδες των θυμάτων της γενοκτονίας των Ελλήνων χριστιανών της Μικράς Ασίας που μαζί με τους Αρμένιους και τους Ασσύριους, πλήρωσαν βαρύ φόρο αίματος στις οθωμανικές και τουρκικές θηριωδίες στις αρχές του εικοστού αιώνα.
ΝΙΚΟΣ ΧΕΙΛΑΔΑΚΗΣ
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας-Τουρκολόγος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το ιστολόγιο δεν υιοθετεί και δεν φέρει καμία ευθύνη για τα σχόλια των αναγνωστών του. Πλέον, οι αναγνώστες μπορούν να σχολιάζουν με το λογαριασμό τους στο facebook ή με λογαριασμούς από τα υπόλοιπα κοινωνικά δίκτυα. Τα ανώνυμα σχόλια θα παραμείνουν κλειστά όσο υπάρχουν άτομα που κρύβονται πίσω από την ανωνυμία για να προβοκάρουν και να επιτεθούν σε άλλους σχολιαστές για να επιβάλλουν τις απόψεις τους.