ΦΩΤΟ η λάρνακα της ΑΓΙΑΣ στην Ι. Μητρόπολη των Αθηνών εντός της οποίας είναι τεθησαυρισμένο το Ιερό Σκήνωμα της
Μπορεί να περνάει η γιορτή της κάθε χρόνο στις 19 Φεβρουαρίου αλλά η Κυρά των Αθηνών παραμένει στις καρδιές και ολοένα με αυτά που ζούμε γίνεται πιο επίκαιρη και προσφιλής.
Τι ήταν η ΑΓΙΑ ΦΙΛΟΘΕΗ τον 16αιώνα που διέδραμε τον βίο της ;
Ήταν από μόνη της μια ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ στο τζιχαντιστικό καθεστώς της πιο βάρβαρης και σκοτεινής περιόδου της τουρκοκρατίας εκείνων των χρόνων.
Ήταν από μόνη της ένα ολόκληρο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων αλλά και Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας .
Σε τι διαφέρει ο δικός μας αιώνας με τα χρόνια που έζησε η ΑΓΙΑ ;
Μια ματιά στην Συρία-Ιρακ και στην Ευρώπη των πυρήνων των τζιχαντιστών του σήμερα και προσγειωνόμαστε μέσα στην Ιστορία των ημερών μας.
Εξισλαμισμοί βίαιοι, παιδομαζώματα νεαρών κοριτσιών-σκλαβοπάζαρα, σταυρώσεις και θανατώσεις ασύλληπτου μεγέθους, καταστροφές και δηώσεις πολιτισμού και γης, τρομοκρατικές ενέργειες με εκατοντάδες θύματα
Ποιοι τα έκαναν και τα κάνουν αυτά…;
Το φανατικό Ισλάμ που από τότε που εμφανίστηκε κήρυξε πόλεμο εναντίον του Χριστιανισμού και της ανθρωπότητας.
Τι είναι σήμερα οι νεοθωμανοἰ γείτονες;
Είναι ακριβώς από την ίδια σούπα που προερχόταν και οι βασανιστές πρόγονοι τους που στα χέρια τους η Πόλις των Αθήνα εκείνων των χρόνων πέρασε φρικτά.
Και σήμερα είναι αυτοί που ξανάφτιαξαν το νέο ιδεολογικό υπόστρωμα της νέας βαρβαρότητας..
Όμως έχουν σύντομη ημερομηνία λήξης.
Και γιατί έχουν σύντομη ημερομηνία λήξης και τα κόλλυβα στα ζωνάρια τους;
Ακριβώς γιατί έχουν απέναντι τους την Κυρά των Αθηναίων, την Αγία Φιλοθέη.
του Φώτη Κόντογλου
“ η αγία Φιλοθέη, ένα από τα μυρίπνοα άνθη του γένους μας στον τυραννισμένον καιρό της σκλαβιάς. Δεν στάθηκε αυστηρή μονάχα στο να κάνει τις εντολές του Xριστού, μα αγωνίσθηκε και πνευματικά για να στερεωθεί η αγιασμένη παράδοση της Oρθοδοξίας σαν κάστρο που θα αποσκέπαζε τον Eλληνισμό από τον πνευματικό εκφυλισμό και την αποβαρβάρωση…”
¨Η ίδια αφιερώθηκε σε φιλανθρωπικά έργα και δέκα χρόνια μετά το θάνατο των γονιών της πραγματοποίησε την επιθυμία της να αφιερωθεί , λαμβάνοντας το όνομα Φιλοθέη.¨
¨ Η αρχή έγινε το 1571 με την ανακαίνιση του ναΐσκου του Αγίου Ανδρέα, ο οποίος βρισκόταν στον περίβολο του πατρικού της αρχοντικού, μετατρέποντάς τον σε κοινόβιο. Το Καθολικό του Αγίου Ανδρέα και το πηγάδι της μονής της σώζονται μέχρι σήμερα στον περίβολο της Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Εκεί και μόνασε μαζί με κόρες εύπορων οικογενειών, ως ηγουμένη της αδελφότητας, αλλά και μαζί με εκχριστιανισμένες μουσουλμάνες και κατατρεγμένους Κύπριους.¨
¨Αφιέρωσε ολόκληρη την πατρική περιουσία της κτίζοντας νοσοκομεία και πανδοχεία προς ανάπαυση όσων είχαν ανάγκη, ακόμα σχολεία, βιοτεχνικά και χειροτεχνικά εργαστήρια και ορφανοτροφεία, ένα ολόκληρο συγκρότημα το οποίο ονομάστηκε «Παρθενώνας».
¨Ίδρυσε όμοια συγκροτήματα στο Χαλάνδρι, τα Πατήσια, το Ψυχικό, την Καλογρέζα. Από την καλοσύνη της άνοιξε πηγάδι ως προσφορά στους αγρότες της αττικής γής, γι’ αυτό και λέγεται ότι από το ψυχικό αυτό της Φιλοθέης πήρε η περιοχή το όνομά της. Ενώ άλλη παράδοση θέλει να έγραψε πάνω στο μαρμάρινο χείλος του πηγαδιού την λέξη «ψυχικόν» δηλωτικό της ψυχικής ωφέλειας.¨
¨Η ίδια προσέφερε απλόχερα βοήθεια και περιποιόταν τους ασθενείς, ενώ τους παρηγορούσε με λόγια του Ευαγγελίου. Δίδασκε στοιχειώδη οικοκυρική, ενώ στο συγκρότημα έβρισκαν καταφύγιο αδιακρίτως Έλληνες και Τούρκοι.¨
¨Προσέφερε μεγάλα ποσά για την απελευθέρωση των αιχμαλώτων, ενώ ιδιαιτέρως φρόντισε για τη φυγάδευση των γυναικών, ώστε να αποφύγουν την αιχμαλωσία τους στα χαρέμια.¨
¨Επιδίωξη της αγίας ήταν η τόνωση του ορθόδοξου ιδεώδους και η διατήρηση της ελληνικής συνείδησης. Το έργο της, κατά βάση εθνικό και θρησκευτικό, έγινε γνωστό σε όλη την Ελλάδα, με ιστορική επιβεβαίωση την αλληλογραφία της με τη Γερουσία της Βενετίας (1583), από την οποία ζητούσε οικονομική βοήθεια.¨
¨Οι κύριοι-αφεντικά τούρκοι των γυναικών που είχε φυγαδεύσει η Φιλοθέη όρμησαν σύντομα στο κελί της και την οδήγησαν στο διοικητή της πόλης, ο οποίος την φυλάκισε και ζήτησε επίμονα να μάθει που ήταν οι γυναίκες κρυμμένες.
Η αγία Φιλοθέη αρνήθηκε να προδώσει τις κατατρεγμένες γυναίκες, χωρίς να δειλιάσει μπροστά στην απειλή του θανάτου.
Ο διοικητής την πίεσε να αλλαξοπιστήσει, αλλά βλέποντας σταθερή την πίστη της, υπέγραψε την καταδίκη της.
Τότε χριστιανοί έσπευσαν και γλύτωσαν την αγία, η οποία μπόρεσε να επιστρέψει στο μοναστήρι και στο έργο της.¨
¨Μία νύχτα του Οκτώβρη το έτος 1588 κατά τη διάρκεια ολονυκτίας προς τιμή του Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτη, πολιούχου της Αθήνας στο εκκλησάκι του Αγίου Ανδρέα, της σημερινής οδού Λευκωσίας στα Πατήσια, οι Τούρκοι όρμησαν και αφού την βασάνισαν, την εγκατέλειψαν ημιθανή. Η κολώνα όπου δέθηκε και μαστιγώθηκε η αγία σώζεται ακόμα μπροστά στο τέμπλο του ναού. Οι μοναχές ήταν εκείνες που τη φρόντισαν στην κρύπτη της μονής Καλογρέζας. Η ίδια ευχαριστούσε το Θεό που την αξίωσε να ταλαιπωρηθεί για την αγάπη Του. Το σημαντικό είναι πως ακόμα και εκείνη τη στιγμή δεν ξέχασε της αδελφές της και με παρήγορα λόγια τις νουθετούσε. Ύστερα από λίγες ημέρες, στις 19 Φεβρουαρίου του 1589 υπέκυψε στα βαριά τραύματά της.¨pemptousia.gr/2016/02/agia-filothei-i-athinea-protipo-askitikis-zois-ke-filanthropias/ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ από την εξαιρετική εργασία της Μαρία Σκουρλή, Θεολόγος
19 Φεβρουαρίου 2016
ΣἨΜΕΡΑ καλούμαστε επειγόντως να μοιάσουμε της ΑΓΙΑΣ ΦΙΛΟΘΕΗΣ και σαν πνευματικοί απόγονοι της να γίνουμε και πάλι πολιτισμική ΑΣΠΙΔΑ της Ευρώπης στην βαρβαρότητα που ξανααέρχεται από την Ανατολή,
Δυστυχώς αυτός είναι και ο ρόλος μας μέσα στην Παγκόσμια Ιστορία που αυτή την φορά θα μας δικαιώσει μαζί με την θριαμβεύουσα Εκκλησία των Αγίων μας.
Με πνευματική ευθύνη και συνείδηση
ΔΡ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΑΡΔΑΚΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το ιστολόγιο δεν υιοθετεί και δεν φέρει καμία ευθύνη για τα σχόλια των αναγνωστών του. Πλέον, οι αναγνώστες μπορούν να σχολιάζουν με το λογαριασμό τους στο facebook ή με λογαριασμούς από τα υπόλοιπα κοινωνικά δίκτυα. Τα ανώνυμα σχόλια θα παραμείνουν κλειστά όσο υπάρχουν άτομα που κρύβονται πίσω από την ανωνυμία για να προβοκάρουν και να επιτεθούν σε άλλους σχολιαστές για να επιβάλλουν τις απόψεις τους.