Πέμπτη 28 Αυγούστου 2014

1100 π.Χ : Οι Λαοί της Θάλασσας και η Ιορδανία



Νέα ευρήματα τα οποία έχουν έρθει στο φως στη γη της Ιορδανίας φέρνουν νέα στοιχεία σύνδεσης της νότιο-ανατολικής Ευρώπης, δηλαδή της Ελλάδας και της Κύπρου, με τη Μέση Ανατολή και την μεταφορά σε αυτήν πολιτιστικών στοιχείων που είχαν ανθίσει στον ελλαδικό γενικότερα χώρο της ανατολικής Μεσογείου πριν από την 1η χιλιετία π.Χ.

Σουηδοί αρχαιολόγοι με επικεφαλής τον καθηγητή Πέτερ Φίσερ, του πανεπιστημίου του Gothenburg έχουν ανακαλύψει ένα καλοδιατηρημένο κτήριο περίπου 60 μέτρων μήκους που ανάγεται στο 1100 π.Χ. και βρίσκεται στον αρχαίο οικισμό Τελ Αμπού αλ Χαράζ. Το κτήριο είναι της εποχής μια σημαντικής μετανάστευσης.
Τα νέα ευρήματα υποστηρίζουν τη θεωρία ότι ομάδες οι λεγόμενες Λαοί της Θάλασσας μετανάστευσαν στο Τελ Αμπού αλ Χαράζ. Αυτοί οι Λαοί δεν είναι άλλοι από εκείνους που κατοικούσαν στη Νότια και Ανατολική Ευρώπη και οι οποίοι εγκαταστάθηκαν στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, στα παράλια και προς την κοιλάδα του Ιορδάνη πριν από 3.200 χρόνια.
Ο καθηγητής Φίσερ είναι κατατοπιστικός:
«Έχουμε αποδείξεις ότι ο πολιτισμός από τη σημερινή νοτιο-ανατολική Ευρώπη εκπροσωπείται στο Τελ Αμπού αλ Χαράζ. Μια ομάδα των Λαών της Θάλασσας (όπως τους ονόμαζαν οι λαοί της Μέσης Ανατολής) είχαν καθαρή ευρωπαϊκή καταγωγή, ίσως οι Φιλισταίοι, που εγκαταστάθηκαν και ίδρυσαν πόλη», λέει ο Πέτερ Φίσερ.
«Έχουμε για παράδειγμα, αγγεία που βρέθηκαν στον αρχαίο οικισμό που μοιάζουν με αντίστοιχα στοιχεία από την Ελλάδα και την Κύπρο, ως προς τη μορφή και τη διακόσμηση (δηλαδή ίδια) καθώς και κυλινδρικά σταθμά αργαλειού για την παραγωγή κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, που θα μπορούσαν να έχουν βρεθεί στην νοτιοανατολική Ευρώπη περίπου την ίδια εποχή».

Η περιοχή της Τελ Αμπού αλ Χαράζ, βρίσκεται στην Κοιλάδα του Ιορδάνη, κοντά στα σύνορα με το Ισραήλ και τη Δυτική Όχθη. Η σουδική αποστολή έχει διερευνήσει αυτήν την πόλη, η οποία ιδρύθηκε το 3.200 π.Χ. και άκμασε για περίπου 5.000 χρόνια.
Η πρώτη ανασκαφή έγινε το 1989 και η πιο πρόσφατη το φθινόπωρο του 2013. Συνολικά έχουν γίνει 16 ανασκαφές και έχουν ολοκληρωθεί.
Ήρθαν στο φως εξαιρετικά καλά διατηρημένα λίθινα οικοδομήματα. Τα ευρήματα περιλαμβάνουν αμυντικά τείχη, κτήρια και χιλιάδες μικροαντικείμενα που έχουν παραχθεί κυρίως στην Ελλάδα.
«Αυτό που με εκπλήσσει περισσότερο είναι ότι έχουν βρεθεί τόσο πολλά αντικείμενα που έχουν κατασκευασθεί από πολύ μακριά. Αυτό πιστοποιεί ότι οι άνθρωποι βρίσκονταν σε μεγάλη επικοινωνία με τους λαούς πέρα από τη θάλασσα (Ελλάδα –Κύπρος) πριν από χιλιάδες χρόνια» είπε ο Φίσερ.
Οι επιστήμονες έχουν κάνει εντυπωσιακές ανακαλύψεις τα τρία τελευταία χρόνια, ειδικά στην διάρκεια της ανασκαφής του κτηρίου του 1100 π.Χ. όπου βρέθηκαν ολόκληρα αγγεία με σπόρους.
Εντοπίστηκαν ακόμη ευρήματα από τη Μέση Αίγυπτο που μεταφέρθηκαν στο Τελ Αμπού αλ Χαράζ τουλάχιστον το 3.100 π.Χ.
Η εξερεύνηση του κτηρίου των 60 μέτρων που ανακαλύφθηκε το 2010 έδειξε ότι οι Φιλισταίοι κάτοικοι που ήρθαν από τη νότιο Ελλάδα ζούσαν μαζί με τους εντόπιους γύρω στο 1.100 π.Χ., ενώ η δομή παρουσιάζει στοιχεία μιας πανάρχαιας πόλης.
Ο Φίσερ είναι καταλυτικός: 
«Ένα από τα συμπεράσματά μας, μετά τις ανασκαφές αυτές, είναι ότι η ‘ιορδανική κουλτούρα’ είναι σαφώς ενταγμένη στο μεσογειακό πολιτισμό, παρά του ότι η χώρα δεν βρέχονταν από τη Μεσόγειο Θάλασσα. Υπήρχαν πολύ καλά οργανωμένες κοινωνίες στην περιοχή πολύ πριν από τις πυραμίδες της Αιγύπτου», δήλωσε ο Πέτερ Φίσερ.
Οι ανασκαφές στο Τελ Αμπού αλ Χαράζ χρηματοδοτήθηκαν κυρίως από τη Βασιλική Σουηδική Ακαδημία Γραμμάτων, Ιστορίας και Αρχαιολογίας.
Μέχρι σήμερα μόνο το 20 τοις εκατό της αρχαία πόλης έχει έρθει στο φως, μόνο τα άνω στρώματα, γράφει το σημείωμα του πανεπιστημίου Gothenburg.

 mikres-ekdoseis- Γιῶργος Ἐχέδωρος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το ιστολόγιο δεν υιοθετεί και δεν φέρει καμία ευθύνη για τα σχόλια των αναγνωστών του. Πλέον, οι αναγνώστες μπορούν να σχολιάζουν με το λογαριασμό τους στο facebook ή με λογαριασμούς από τα υπόλοιπα κοινωνικά δίκτυα. Τα ανώνυμα σχόλια θα παραμείνουν κλειστά όσο υπάρχουν άτομα που κρύβονται πίσω από την ανωνυμία για να προβοκάρουν και να επιτεθούν σε άλλους σχολιαστές για να επιβάλλουν τις απόψεις τους.