Σελίδες

Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2014

ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ… Πέμπτος Άθλος – Οι σταβλοι του Αυγεία


ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ… Πέμπτος Άθλος – Οι σταβλοι του Αυγεία

ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ… Ο ΠΕΜΠΤΟΣ Άθλος πού ανατέθηκε στον Ηρακλή ήταν να καθαρίσει σε μια μέρα τούς βρομερούς στάβλους του βασιλιά Αυγεία . Ο χαιρέκακος Ευρυσθεύς κιόλας οραματιζόταν την αηδία του Ηρακλή πού ήταν αναγκασμένος να φορτώσει την κόπρο σε καλάθια και να την κουβαλήσει στους ώμους .
Ο βασιλιάς της Ήλιδας Αυγείας ήταν γιος του Ήλιου ή του Ηλείου με τη Ναυπιαδάμη, κόρη του Αμφιδάμαντα ή, κατ” άλλους, με τη Ιφιβόη. Λέγεται επίσης ότι ο Αυγείας ήταν γιος του Ποσειδώνα. Ήταν ο πλουσιότερος άνθρωπος στη γη σε πρόβατα και γελάδια , επειδή θειο θέλημα προφύ­λαγε τα ζωντανά του από κάθε αρρώστια και τα καθιστούσε απαράμιλλα γόνιμα, δεν απέβαλλε ποτέ κανένα. Μολονότι σχεδόν πάντα γεννούσαν θηλυκά, ο Αυγείας διάθετε τριακόσιους άσπροπόδαρους μαύρους ταύρους και διακόσιους ερυθρούς ταύρους αναπαραγωγής επίσης είχε και δώδεκα εξαιρετικούς άσημόλευκους ταύρους, αφιερωμένους στον Πατέρα του Ήλιο, που υπερασπίζονταν τα κοπάδια του από τις αρπαγές των άγριων θηρίων στις δασοσκέπαστες λοφοπλαγιές.
β. Οι στάβλοι και οι στάνες του Αυγεία είχαν χρόνια να καθαριστούν από την κοπριά και ενώ η αηδιαστική δυσοσμία δεν ενοχλούσε τα ίδια τα ζωντανά, μόλυνε ολόκληρη την Πελοπόννησο. Όσα βοσκοτόπια μάλιστα βρίσκονταν σε κοιλάδες , ήταν σκεπασμένα από τόσο παχύ στρώμα κοπριάς ώστε ήταν αδύνατον πια να οργωθούν και να σπαρθούν (2).
γ. Ο Ηρακλής χαιρέτησε τον Αυγεία από σεβαστή απόσταση και προσφέρθηκε να καθαρίσει τούς στάβλους προτού πέσει το σκοτάδι με αντίτιμο το ένα δέκατο από τα ζωντανά. Ο Αυγείας χαμογέλασε δύσπιστος και φώναξε τον Φυλεα, το μεγαλύτερο γιο του, μάρτυρα στην προσφορά του Ηρακλή.
- Ορκίσου ότι προτού πέσει το σκοτάδι θα έχεις τελειώσει με τη δουλειά, ζήτησε ο Φυλεύς.
Ο όρκος του Ηρακλή στο όνομα του πατέρα του ήταν ο πρώτος πού έδωσε στη ζωή του και έκτοτε ποτέ δεν ορκίστηκε ξανά. Και ο Αυγείας ορκίστηκε να τηρήσει όσα υποσχέθηκε. Στο σημείο αυτό ο Φαέθων, μπροστάρης των δώδεκα λευκών ταύρων, επιτέθηκε στον Ηρακλή περνώντας τον για λιοντάρι εκείνος άρπαξε τον ταύρο από το αριστερό του κέρατο και τον πίεσε προς τα κάτω από το σβέρκο ρίχνοντας τον χάμω με τα χέρια του και μόνο (3).
δ. Ακολουθώντας τη συμβουλή του Μενέδημου του Ηλείου, και με τη βοήθεια του Ιόλαου, ο Ηρακλής πρώτα έριξε σε δύο σημεία το μαντρότοιχο των στάβλων και έπειτα εξέτρεψε από τις κοίτες τους τον Αλφειό και τον Πηνειό ή Μενιο, έτσι ώστε τα ρεύματα να κυλήσουν ορμητικά στην αυλή, μετά καθάρισαν τις στάνες και στο τέλος ξέπλυναν και τα βοσκοτόπια . Eτσι ολοκλήρωσε ο Ηρακλής σε μια μέρα τον Άθλο και έσωσε τη χώρα από την αρρώστια χωρίς να κουνήσει το δαχτυλάκι του. Μόλις όμως ο Αυγείας έμαθε από τον Κοπρεα ότι ο Ηρακλής είχε ήδη από τον Ευρυσθέα διαταχθεί να καθαρίσει τούς στάβλους, απέφυγε να πληρώσει όσα υποσχέθηκε, αρνήθηκε μάλιστα ότι είχε συμφωνήσει οτιδήποτε με τον Ηρακλή .
ε. Τότε ο Ηρακλής πρότεινε να υποβάλουν την υπόθε­ση στη διαιτησία , μόλις κάθισαν οι δικαστές και κατέθεσε την αλήθεια ο Φυλεύς, τον οποίο ο Ηρακλής είχε κλητεύσει, ο Αυγείας πετάχτηκε πάνω και εξόρισε και τούς δυο από την Ήλιδα λέγοντας ότι ο Ηρακλής τον ξεγέλασε αφού η δουλειά δεν έγινε από κείνων αλλά από τούς δυο ποτάμιους θεούς. Για να χειροτερέψουν ακόμα περισσότερο τα πράγμα­τα, ούτε ο Ευρυσθεύς δέχτηκε να προσμετρήσει αυτό τον Άθλο ανάμεσα στους δέκα, θεωρώντας ότι ο Ηρακλής ήταν στη δούλεψη του Αυγεία.
ζ. Ύστερα από όσα συνέβησαν ο Φυλευς πήγε στο Δουλίχιο και ο Ηρακλής στην Ώλενο, στην αυλή του βασιλιά Δεξαμενου, του οποίου την κόρη Μνησιμάχη έσωσε αργότερα από τον κένταυρο Ευρυτίωνα
hellasforce.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το ιστολόγιο δεν υιοθετεί και δεν φέρει καμία ευθύνη για τα σχόλια των αναγνωστών του. Πλέον, οι αναγνώστες μπορούν να σχολιάζουν με το λογαριασμό τους στο facebook ή με λογαριασμούς από τα υπόλοιπα κοινωνικά δίκτυα. Τα ανώνυμα σχόλια θα παραμείνουν κλειστά όσο υπάρχουν άτομα που κρύβονται πίσω από την ανωνυμία για να προβοκάρουν και να επιτεθούν σε άλλους σχολιαστές για να επιβάλλουν τις απόψεις τους.