Μπλόκο στην άσκηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας στήνει η Άγκυρα με τη στήριξη της Ομάδας Δράσης της Κομισιόν για την τουρκοκυπριακή κοινότητα, υποβιβάζοντας σε δικοινοτικό ζήτημα οποιαδήποτε προσπάθεια της Λευκωσίας να κατοχυρώσει τα νόμιμα συμφέροντά της στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Πληροφορίες του «Φιλελεύθερου» αναφέρουν ότι μετά το τουρκικό μπλόκο αναφορικά με την εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων στη κυπριακή ΑΟΖ και το αίτημα για διαμοιρασμό τους με ή χωρίς λύση του Κυπριακού, ανάλογες κινήσεις γίνονται και στο ζήτημα του χαλλουμιού και της εποπτικής Αρχής που θα ασκεί έλεγχο για την εφαρμογή των τεχνικών κριτηρίων παραγωγής του, ενόψει της επικείμενης κατοχύρωσης της «Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης» από τις Βρυξέλλες.
Στην περίπτωση μάλιστα του χαλλουμιού, η τουρκική πλευρά έχει και βοήθεια «εκ των έσω», από την Ομάδα Δράσης της Κομισιόν για τους Τ/κύπριους. Αν και οι διαφορές μεταξύ των υδρογονανθράκων και χαλλουμιού είναι προφανείς, στη βάση και της τεράστιας διαφοράς του οικονομικού τους εκτοπίσματος, η τουρκική πλευρά, με τη συμβολή κύκλων της Ευρωπαϊκή Ένωση, αντιμετωπίζει τα ζητήματα στην πολιτική τους διάσταση και θεωρεί ότι «όλα πρέπει να μοιράζονται στη μέση», ακόμη και χωρίς λύση του Κυπριακού, στη λογική των δύο συνιστώντων κρατιδίων. Οι ίδιες πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν μάλιστα ότι το θέμα του χαλλουμιού βρισκόταν, κατ’ απαίτηση της τουρκικής πλευράς, ψηλά στην ατζέντα των επαφών του ειδικού συμβούλου του γ.γ. του ΟΗΕ, Espen Barth Eide, στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Όπως μάλιστα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, η επικεφαλής της Ομάδας Δράσης της Κομισιόν για την τ/κ κοινότητα, Μικαέλα Ντι Πούτσι (Michaela Di Bucci), η οποία συναντήθηκε με τον κ. Eide, του ανέφερε ότι πρέπει να εξευρεθεί μια λύση επί του ζητήματος του χαλλουμιού, η οποία να λαμβάνει υπόψη τις ανησυχίες των Τουρκοκυπρίων. Διαφορετικά, όπως εξήγησε, θα δημιουργηθούν συνθήκες «υπονόμευσης» (undermining) της εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο πλευρών, παπαγαλίζοντας ουσιαστικά τη θέση της τουρκικής πλευράς.
Όπως μάλιστα ανέφερε έγκυρη κοινοτική πηγή στον «Φ», «ο κ. Eide είχε γνώση του αντικειμένου και υποστήριξε ότι εάν λυθεί το ζήτημα του χαλλουμιού με αμοιβαία αποδεκτή λύση, τότε θα υποβοηθηθούν και οι προσπάθειες για επίλυση του Κυπριακού»! Συγκλίνουσες πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν ότι η συζήτηση γύρω από το ζήτημα του χαλλουμιού αναπτύχθηκε στο πλαίσιο συνάντησης του κ. Eide με στελέχη του γραφείου της επιτρόπου για την Περιφερειακή Πολιτική, Κορίνα Κρέτου (σ.σ.: η επίτροπος απουσίαζε). Παρούσα ήταν και η κ. Ντι Πούτσι, καθώς η Ομάδα Δράσης της Κομισιόν για τους Τ/κ μετακινείται ως γνωστόν από τη Διεύθυνση Διεύρυνσης στη Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής και θα υπάγεται στη Ρουμάνα επίτροπο. Κοινοτικοί κύκλοι οι οποίοι είναι σε θέση πάντως να γνωρίζουν τι διημείφθη στις συναντήσεις του κ. Eide στη βελγική πρωτεύουσα, ανέφεραν στον «Φ» ότι ο ειδικός σύμβουλος του ΟΗΕ ήγειρε το θέμα του χαλλουμιού και σε δύο ακόμη συναντήσεις που πραγματοποίησε, ακροθιγώς όμως και χωρίς να λάβει απαντήσεις, στη συνάντηση με την ύπατη εκπρόσωπο της ΕΕ Φεντερίκα Μογκερίνι και στη συνάντηση με στέλεχος του γραφείου του επιτρόπου για τη Διεύρυνση Γιοχάνες Χαν.
Ο Νορβηγός επίσημος του ΟΗΕ ανέφερε μάλιστα ότι το 25% του ΑΕΠ της τουρκοκυπριακής κοινότητας βασίζεται στο χαλλούμι, εμμένοντας στη λογική μιας «αμοιβαία αποδεκτής λύσης». Αν και το θέμα του χαλλουμιού δεν αποτελεί βεβαίως μέρος των Καλών Υπηρεσιών του γ.γ. του ΟΗΕ και ως εκ τούτου αντιλαμβανόμαστε ότι δεν πρέπει να εντάσσεται στους όρους εντολής του κ. Eide, η τουρκική πλευρά, αλλά και η Ομάδα Δράσης της Κομισιόν για την τουρκοκυπριακή κοινότητα, φέρονται να έχουν ζητήσει από τον Νορβηγό επίσημο να ασκήσει την «επιρροή» του προκειμένου να εξευρεθεί μια λύση η οποία να λαμβάνει υπόψη τα συμφέροντα και τις ανησυχίες των Τουρκοκυπρίων. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η λύση που προωθείται από την τουρκική πλευρά, με τη συμβολή των γνωστών κύκλων της Κομισιόν, παραπέμπει σε έναν ξεχωριστό μηχανισμό ελέγχου στα κατεχόμενα, προκειμένου να διαπιστώνει κατά πόσο τηρούνται τα τεχνικά κριτήρια κ.λπ.
Σημειώνεται ότι με βάση τη διαδικασία, ο μηχανισμός ελέγχου για την κατοχύρωση της Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης ενός προϊόντος αποφασίζεται μετά την έγκριση του φακέλου από την κρατική αρμόδια Αρχή. Στην προκειμένη περίπτωση, όταν ο φάκελος για το χαλλούμι εγκριθεί από τις Βρυξέλλες, το Υπουργείο Γεωργίας, το οποίο υπέβαλε την αίτηση της Κυπριακής Δημοκρατίας για την κατοχύρωση της Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης, του χαλλουμιού/hellim (σ.σ.: με διπλή ονομασία στα ελληνικά και τουρκικά), θα αποφασίσει ποια Αρχή θα ασκεί τον απαραίτητο έλεγχο. Ωστόσο, η τουρκική πλευρά, Άγκυρα και ψευδοκράτος, ζητούν παράκαμψη του Υπουργείου Γεωργίας και κατ’ επέκταση της Κυπριακής Δημοκρατίας. Επιδιώκουν όπως υπάρξει ένας διπλός μηχανισμός, στη λογική του διαμοιρασμού των πάντων, στη βάση, όπως λένε, των δύο συνιστώντων κρατιδίων.
Προκρίνουν ως «αρμόδια Αρχή» στο ψευδοκράτος το Βιομηχανικό Επιμελητήριο, θέση την οποία «κατανοεί απόλυτα» και η Ομάδα Δράσης της Κομισιόν για την τ/κ κοινότητα. Σημειώνεται ότι η τελική απόφαση αναφορικά με την Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης του χαλλουμιού/hellim θα ληφθεί από τη Διεύθυνση Γεωργίας της Κομισιόν. Πλώρη για συνομιλίες Συνταγή συνομιλιών πρόταξε κατά τις επαφές του στην έδρα της ΕΕ ο ειδικός σύμβουλος του γενικού γραμματέα, Espen Barth Eide. Όπως πληροφορείται ο «Φ», το θέμα της τουρκικής εισβολής στην ΑΟΖ απουσίαζε από τις συζητήσεις του Νορβηγού επισήμου, ο οποίος ζήτησε και εξασφάλισε τη στήριξη της ΕΕ, που φέρεται να έχει δεσμευθεί ότι θα ασκήσει την «επιρροή» της για επανάληψη των απευθείας διαπραγματεύσεων. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η επίσημη θέση (line to take) της Κομισιόν, η οποία αφού υπενθυμίζει τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας, αναφέρει: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένει από όλα τα σχετικά ενδιαφερόμενα μέρη να αποκλιμακώσουν την ένταση, να συμβάλουν στην επίτευξη θετικού κλίματος για δίκαιη, συνολική και βιώσιμη επίλυση του κυπριακού προβλήματος, καθώς και να στηρίξουν τον ειδικό σύμβουλο του γενικού γραμματέα του ΟΗΕ για την Κύπρο να βοηθήσει τους ηγέτες των κοινοτήτων να επιστρέψουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και να σημειώσουν πραγματική πρόοδο προς όφελος όλων».
Τρίτη παρέμβαση για το χαλλούμι
Η ιστορία των παρεμβάσεων της Κομισιόν για διασφάλιση των συμφερόντων των Τουρκοκυπρίων αναφορικά με το χαλλούμι πάει αρκετά χρόνια πίσω. Είχε αφετηρία την παρέμβαση του Στέφαν Φούλε, τέως επιτρόπου Διεύρυνσης, ο οποίος ζήτησε όπως το όνομα του προϊόντος εγγραφεί τόσο στην ελληνική όσο και στην τουρκική, κατά την κατοχύρωση του χαλλουμιού ως ΠΟΠ, κάτι που τελικά εξασφάλισε η τουρκική πλευρά. Στη συνέχεια εκδηλώθηκε παρέμβαση του τέως επιτρόπου Γεωργίας Ντάτσιαν Τσιόλος, ο οποίος διασφάλισε ότι στη διαδικασία διαβούλευσης πριν την αποστολή της αίτησης για κατοχύρωση του χαλλουμιού ως ΠΟΠ ενεπλάκησαν και Τουρκοκύπριοι παράγοντες, επικαλούμενος τον Κανονισμό 510/2006. Η τρίτη κατά σειρά παρέμβαση φέρει τη σφραγίδα της στενής συνεργάτιδας του κ. Φούλε, επικεφαλής της Ομάδας Δράσης για τους Τ/κ, Μικαέλα Ντι Πούτσι, η οποία επιδεικνύει «απόλυτη κατανόηση» στις τουρκικές θέσεις για σύσταση χωριστού κανονισμού ελέγχου στα κατεχόμενα, προκειμένου να εξετάζονται οι τεχνικές παράμετροι παραγωγής του χαλλουμιού, ως τα κατεχόμενα να έχουν κρατική υπόσταση.
Ειδικότερα: – Στα μέσα του 2012, ο τότε επίτροπος Στέφαν Φούλε απέστειλε επιστολή προς την Επιτροπή Εξωτερικών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ενημερώνοντάς την για επίσκεψη που είχε πραγματοποιήσει στην Κύπρο. Στην επιστολή του προς τον πρόεδρο της Επιτροπής Εξωτερικών Έλμαρ Μπροκ, την οποία είχε αποκαλύψει ο «Φ», ο κ. Φούλε ανέφερε χαρακτηριστικά: «Οι πλείστοι Τ/κ συνομιλητές ήγειραν ανησυχίες σε σχέση με την εγγραφή του χαλλουμιού/hellim στην ΕΕ ως προϊόντος Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης. Αφού υπέδειξε ότι «αυτό το τυρί αποτελεί περίπου το 20% των τουρκοκυπριακών εξαγωγών», ο κ. Φούλε υπογράμμισε «πόσο σημαντικό είναι για την τουρκοκυπριακή οικονομία να υπάρξει εγγραφή του προϊόντος τόσο κάτω από την ελληνική όσο και κάτω από την τουρκική ονομασία». – Λίγους μήνες αργότερα, ο τότε επίτροπος Γεωργίας Ντάτσιαν Τσιόλος έδωσε σαφές στίγμα των θέσεων της Κομισιόν, υποδεικνύοντας ότι «σε περίπτωση υποβολής αίτησης για κατοχύρωση (σ.σ.: προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης του χαλλουμιού) από την Κυπριακή Δημοκρατία, «οι Τουρκοκύπριοι παράγοντες θα πρέπει να εμπλακούν στο πλαίσιο μιας διαδικασίας διαβούλευσης που θα προηγηθεί, η οποία θα πρέπει να λάβει χώρα σε εθνικό επίπεδο, σύμφωνα με το άρθρο 5, παρ. 5 του Κανονισμού 510/2006».
Η κυπριακή Κυβέρνηση υποχρεούται, μάλιστα, στο πλαίσιο του προαναφερθέντος Κανονισμού 510/2006, «…να εξασφαλίσει την αναγκαία δημοσιότητα της αίτησης και να προβλέψει μια εύλογη προθεσμία εντός της οποίας κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που έχει έννομο συμφέρον και είναι εγκατεστημένο ή διαμένει στην επικράτειά της μπορεί να υποβάλει ένσταση…», είχε αναφέρει ο τότε αρμόδιος επίτροπος της Κομισιόν.
Ανταπόκριση από Βρυξέλλες: Παύλος Ξανθούλης
hellasforce.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Το ιστολόγιο δεν υιοθετεί και δεν φέρει καμία ευθύνη για τα σχόλια των αναγνωστών του. Πλέον, οι αναγνώστες μπορούν να σχολιάζουν με το λογαριασμό τους στο facebook ή με λογαριασμούς από τα υπόλοιπα κοινωνικά δίκτυα. Τα ανώνυμα σχόλια θα παραμείνουν κλειστά όσο υπάρχουν άτομα που κρύβονται πίσω από την ανωνυμία για να προβοκάρουν και να επιτεθούν σε άλλους σχολιαστές για να επιβάλλουν τις απόψεις τους.