Τετάρτη 7 Ιανουαρίου 2015

ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ… Ασκληπιός


ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ… Ασκληπιός

Η Κορωνίς, θυγατέρα του Φλεγύα, βασιλιά των Λαπήθων, αδελφού του Ιξίονα, ζούσε στις όχθες της θεσσαλικής λίμνης Βοιβηίδας, όπου έπλενε τα πόδια της (1).
β. Ο Απόλλων έγινε εραστής της Κορωνίδας, και άφησε ένα κοράκι με άσπρα σαν το χιόνι φτερά να τη φυλάει, ενώ αυτός πήγε στους Δελφούς για δουλειά. Αλλά η Κορω­νίς έτρεφε από καιρό κρυφό πάθος για τον Ίσχυ, τον Αρκάδα γιο του Έλατου, και τώρα τον δέχτηκε στην κλίνη της, αν και ήδη περίμενε παιδί από τον Απόλλωνα.
προτού ακό­μη το κοράκι ξεκινήσει, ενθουσιασμένο για τούς Δελφούς, για να αναφέρει το σκάνδαλο και να αποσπάσει επαίνους για την επαγρύπνηση του, ο Απόλλων είχε μαντέψει την απιστία της Κορωνίδας, και έτσι καταράστηκε το κοράκι πού δεν είχε βγάλει τα μάτια του Ίσχυ, όταν αυτός σίμωσε την Κορωνίδα. Από την κατάρα αυτή το κοράκι έγινε μαύρο, και έκτοτε μαύροι υπήρξαν και όλοι οι απόγονοι του (2).
γ. Όταν ο Απόλλων παραπονέθηκε στην αδελφή του Άρτεμη για την προσβολή πού του είχε γίνει, αυτή πήρε εκδίκηση εξαπολύοντας κατά της Κορωνίδας τα βέλη ολό­κληρης φαρέτρας. Ύστερα άπ’ αυτό ο Απόλλων, ατενίζοντας τη νεκρή, γέμισε θλίψη και μεταμέλεια, άλλά δεν μπορούσε πια να την ξαναφέρει στη ζωή. Ώσπου να ξανάρθει στα συγκαλά του ο Απόλλων, η ψυχή της Κορωνίδας είχε κατέβει στον Ταρταρο, η σορός της είχε τοποθετηθεί στη νεκρική πυρά, τα τελευταία αρώματα είχαν σκορπιστεί απάνω στην πυρά, και η φωτιά είχε ανάψει τότε ο Απόλλων έκανε νόημα στον Ερμή, και αυτός, στο φως πού έριζαν οι φλόγες, απέσπασε από την κοιλιά της Κορωνίδας το παιδί, πού ζούσε ακόμη (3) . Ήταν αγόρι, και ο Απόλλων το ονόμασε Ασκληπιό και το πήγε στο σπήλαιο του κενταύρου Χείρωνα, όπου ο Ασκληπιός διδάχτηκε τις τέχνες της ιατρικής και του κυνηγίου. Όσο για τον Ίσχυ, λεγόταν και Χύλος: μερικοί λένε ότι τον σκότωσε ο Ζευς με τον κεραυνό, και άλλοι ότι τον τόξευσε ο ίδιος ο Απόλλων (4).
δ. Οι Επιδαύριοι ωστόσο αφηγούνται διαφορετική ι­στορία. Λένε ότι ο πατέρας της Κορωνίδας ο Φλεγύας, πού ίδρυσε την ομώνυμη πόλη όπου συγκέντρωσε τούς καλύτερους πολεμιστές της Ελλάδας και ζούσε από τις επιδρομές, πήγε στην Επίδαυρο να κατασκοπεύσει την περιοχή και τη δύναμη των κατοίκων της και ότι μαζί του πήγε και η θυγατέρα του η ΚορωνΙς, η οποία, χωρίς αυτός να το ξέρει, περίμενε παιδί από τον Απόλλωνα. Στο Ιερό του Απόλλωνα στην Επίδαυρο, με τη βοήθεια της Άρτεμης και των Μοιρών, η Κορωνίς γέννησε αγόρι πού το εξέθεσε ευθύς στο όρος Τιτθιο, περίφημο τώρα για τις θεραπευτικές Ιδιότητες των φυτών του. Εκεί, ο Αρεσθανας, γιδοβοσκός, προσέχοντας ότι έλειπαν η σκύλα και μια από τις γίδες του, ξεκίνησε να τις αναζητήσει, και τις βρήκε να θηλάζουν εναλλάξ ένα παιδί. Ο Αρεσθανας ετοιμάστηκε να σηκώσει το παιδί, όταν είδε να ξεπηδάει άπ’ αυτό φως λαμπερό πού τον εμπόδισε. Μη θέλοντας να αναμειχτεί σε κανένα θεϊκό μυστήριο, ο Αρεσθανας αποχώρησε ευλαβικά αφήνοντας τον Ασκληπιό στην προστασία του πατέρα του Απόλ­λωνα (5).
ε. Ο Ασκληπιός, λένε οι Επιδαύριοι, την τέχνη να θεραπεύει την έμαθε από τον Απόλλωνα αλλά και από τον Χείρωνα. Απέκτησε τόση ικανότητα στη χειρουργική και στη χρήση των φαρμάκων ώστε θεωρείται ιδρυτής της Ιατρικής. Δεν ήταν μόνο ότι θεράπευε τούς άρρώστους ­ήταν και τα δύο φιαλίδια με αίμα της Γοργόνας Μέδουσας πού του είχε δώσει η Αθηνά: με το αίμα πού είχε τρέξει από την αριστερή πλευρά της ο Ασκληπιός μπορούσε και ανάσταινε τούς πεθαμένους με το αίμα πού είχε τρέξει από τη δεξιά πλευρά της, ο Ασκληπιός μπορούσε να σκοτώσει ακαριαία. Άλλοι λένε ότι η Αθηνά και ο Ασκληπιός μοιράστηκαν το αίμα μεταξύ τους: αυτός για να σώζει ζωές, άλλά αυτή για να σκοτώνει και για να υποκινεί πόλεμους. Προηγουμένως η Αθηνά είχε δώσει δύο σταγόνες από το ίδιο αίμα στον Εριχθόνιο, μια για να σκοτώνει, μια για να θεραπεύει και είχε δέσει τα φιαλίδια στο φιδίσιο σώμα του με χρυσές ταινίες (6).
ζ. Ανάμεσα σ’ εκείνους πού ο Ασκληπιός ανάστησε εκ νεκρών ήταν ο Λυκούργος, ο Καπανεύς και ο Τυνδάρεως. Δεν είναι γνωστό σε ποία περίπτωση ο Άδης παραπονέθηκε στον Δία ότι του κλέβουν τούς υπηκόους του – αν δηλαδή τούτο έγινε μετά την ανάσταση του Τυνδάρεω, του Γλαύκου, του Ιππόλυτου ή του Ωρίωνα το βέβαιο είναι ότι ο , Ασκληπιός κατηγορήθηκε ότι είχε δωροδοκηθεί με χρυσάφι, και ο κεραυνός του Δία σκότωσε και τον ίδιο τον Ασκληπιό και τον ασθενή του (7).
η. Πάντως ο Ζευς ξανάφερε στη ζωή τον Ασκληπιό και έτσι επαληθεύτηκε η ακριτόμυθη προφητεία πού είχε κάνει η κόρη του Χείρωνα Ευίππη, η οποία είχε διακηρύξει ότι ο Ασκληπιός θα γινόταν θεός, θα πέθαινε, και ύστερα θα αποκτούσε πάλι τη θεϊκότητα, ανανεώνοντας έτσι δύο φορές το πεπρωμένο του. Τη μορφή του ‘Ασκληπιού πού κρατάει θεραπευτικό φίδι ο Ζευς την τοποθέτησε ανάμεσα στα άστρα (8).
θ. Οι Μεσσήνιοι υποστηρίζουν ότι ο Ασκληπιός είχε γεννηθεί στην ΤρΙκκη της Μεσσηνίας , οι Αρκάδες ότι είχε γεννηθεί στη Θελπουσα και οι Θεσσαλοί ότι είχε γεννηθεί στην ΤρΙκκη της Θεσσαλίας. Οι Σπαρτιάτες τον αποκαλούσαν Αγνίτα, επειδή είχαν σκαλίσει το ξόανό του σε κορμό από λυγαριά *. και οι Σικυώνιοι τον τιμούσα με τη μορφή φιδιού ανεβασμένου σε κάρο πού το έσερναν μουλάρια. Στη Σικυώνα το αριστερό χέρι του ξόανου κρατάει κουκουνάρι από ήμερο πεύκο άλλά στην Επίδαυρο ακουμπάει στο κεφάλι φιδιού και στις δύο περιπτώσεις το δεξί χέρι κρατάει σκήπτρο (9).
ι. Ο Ασκληπιός ήταν πατέρας του ΠοδαλεΙριου και του Μαχάονα, των γιατρών πού φρόντιζαν τούς ‘Έλληνες κατά την πολιορκία της Τροίας, και της ακτινοβόλας Ύ­γιείας. Οι Λατίνοι τον αποκαλούν Aescυlaρiυs, και οι Κρήτες λένε ότι αυτός και όχι ο Πολύειδος ξανάφερε στη ζωή τον Γλαύκο, το γιο του Μίνωα, χρησιμοποιώντας ορισμένο βότανο πού του το έδειξε ένα φίδι
hellasforce.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το ιστολόγιο δεν υιοθετεί και δεν φέρει καμία ευθύνη για τα σχόλια των αναγνωστών του. Πλέον, οι αναγνώστες μπορούν να σχολιάζουν με το λογαριασμό τους στο facebook ή με λογαριασμούς από τα υπόλοιπα κοινωνικά δίκτυα. Τα ανώνυμα σχόλια θα παραμείνουν κλειστά όσο υπάρχουν άτομα που κρύβονται πίσω από την ανωνυμία για να προβοκάρουν και να επιτεθούν σε άλλους σχολιαστές για να επιβάλλουν τις απόψεις τους.