Η γλώσσα είναι εργαλείο σκέψεως. Όσο πιό πολλές λέξεις χρησιμοποιούμε, όσο πιό αφηρημένες έννοιες συλλαμβάνουμε, όσο πιό καλή σύνταξη προτάσεων οικοδομούμε, τόσο περισσότερο ακονίζουμε την σκέψη μας.
Όποιος δεν χρησιμοποιεί σωστά την γλώσσα, δεν μπορεί να μεταφέρει τις σκέψεις του στον έξω κόσμο. Δεν μπορεί να επικοινωνήσει με τους γύρω του, δεν μπορεί να ενεργήσει γρήγορα.
Αυτός μάλλον πρέπει να είναι ο σκοπός του υπουργείου παραπαιδείας για να διδάσκει με τέτοιο βασανιστικό τρόπο την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα στα δύσμοιρα ελληνόπουλα.
Επιβάλλει στους μαθητές να μαθαίνουν αμέτρητους τύπους, καταλήξεις και κανόνες. Αυτό αποτελεί σαδομαζοχιστική τάση. Μετά 3 χρόνια διδασκαλίας οι Έλληνες μαθητές δεν μπορούν να καταλάβουν τί θέλει να πει ένα απλό Αρχαίο Κείμενο. Και ακόμη χειρότερα: Οι μαθητές δεν μπορούν να γράψουν ένα απλό κείμενο στην Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, αλλά ούτε και να μιλήσουν Αρχαία Ελληνικά.
Αλλά αυτός ακριβώς είναι ο βασικός σκοπός εκμαθήσεως μίας γλώσσης, το να γράφεις, το να σκέφτεσαι και το να μιλάς με αυτή την γλώσσα. Και όχι απλώς να γνωρίζεις τους γραμματικούς κανόνες και το συντακτικό.
Γιατί λοιπόν τα ελληνόπουλα δεν μαθαίνουν την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα; Διότι απλούστατα το υπουργείο παιδείας δεν ακολουθεί κανόνες διδασκαλίας που ισχύουν για όσους μαθαίνουν μία ξένη γλώσσα ή κανόνες που ακολουθούνται για τα νήπια.
Για παράδειγμα όποιος πηγαίνει σε ένα φροντιστήριο ξένων γλωσσών για να μάθει την αγγλική γλώσσα, μετά από 3-4 μαθήματα ο καθηγητής ζητά από τον μαθητή να προφέρει κάποιες λέξεις. Να συντάξει μία απλή πρόταση, πχ «This is a cat». Του ζητά να συντάξει μία μικρή παράγραφο με την χρήση της αγγλικής γλώσσης.
Δηλαδή από τις πρώτες εβδομάδες ένας καθηγητής ξένων γλωσσών προσπαθεί να χρησιμοποιήσει όλους τους αισθητήρες του εγκεφάλου για να κάνει τον μαθητή να μιλήσει την ξένη γλώσσα. Οι καλοί καθηγητές ξέρουν ότι ο μαθητής πρέπει να διαβάζει δυνατά μία λέξη για να μαθαίνει την προφορά της, να την αντιγράφει σωστά για να μαθαίνει την ορθογραφία της, και να σχηματίζει προτάσεις έτσι ώστε η γλωσσική του μνήμη να συμπλέκει συνεχώς λέξεις με εικόνες για να αρχίσει ο μαθητής να σκέφτεται στην ξένη γλώσσα αντί απλώς να μεταφράζει από την μητρική του γλώσσα το νόημα που θέλει να εκφράσει.
Άρα το βασικό κλειδί για να μάθουμε μία γλώσσα είναι από την πρώτη ημέρα ει δυνατόν, να την μιλάμε, να την μιλάμε, να την μιλάμε, να την μιλάμε, να την μιλάμε!! Πότε επιτέλους θα κατανοήσει το υπουργείο παιδείας ότι με την διδασκαλία ατελείωτων συντακτικών και γραμματικών κανόνων δεν πρόκειται ποτέ να μιλήσεις μία γλώσσα;
Ακόμη και αν κάποιος μαθητής απομνημονεύσει όλους τους γραμματικούς κανόνες η ψυχολογία διδάσκει ότι μετά από κάποιο χρονικό διάστημα θα τους ξεχάσει. Οτιδήποτε δεν χρησιμοποιείς, το ξεχνάς.
Γιατί δεν σκέπτονται οι κύριοι του υπουργείου παραπαιδείας πώς τα νήπια μαθαίνουν τα Νέα Ελληνικά; Μήπως οι μητέρες στέκονται πάνω από την κούνια τους και αρχίζουν να τους μαθαίνουν τις χρονικές καταλήξεις των ρημάτων; Προφανώς όχι. Αρχίζουν και τους προφέρουν λέξεις τις οποίες τα βρέφη σιγά-σιγά συνδυάζουν στο μυαλό τους με εικόνες, αντικείμενα, μορφασμούς προσώπων κλπ. Τα νήπια δεν καταλαβαίνουν αφηρημένες έννοιες αλλά κατανοούν αντικείμενα όπως τόπι, νερό, μαμά, κούκλα, κ.α.
Έτσι ακριβώς θα μάθουν και τα ελληνόπουλα τα Αρχαία Ελληνικά, συνδυάζοντας λέξεις με αντικείμενα και εικόνες.
Στην χώρα μας τα τελευταία χρόνια εισήλθαν πολλοί ξένοι, νόμιμοι και παράνομοι. Ωρισμένοι από αυτούς έμαθαν τα Νέα Ελληνικά σε πολύ καλό επίπεδο. Πώς τα έμαθαν; Μήπως με την μέθοδο του υπουργείου παιδείας; Μήπως άρχισαν να μαθαίνουν συντακτικό και γραμματική; Ή μήπως η πρώτη λέξη που έμαθαν ήταν «δουλειά»; Οι ξένοι άρχισαν να μαθαίνουν μικρές προτάσεις όπως «θέλω δουλειά», «ψάχνω για σπίτι», «πού είναι το ταχυδρομείο;», «ήρθε ο λογαριασμός της ΔΕΗ» κλπ. Έτσι άρχισαν οι ξένοι να μαθαίνουν την νεοελληνική γλώσσα.
Έτσι θα μάθουν και τα ελληνόπουλα την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα. Πρέπει να την μιλήσουν. Αυτό το έγκλημα έχει διαπράξει το υπουργείο παιδείας. Δεν επιβάλλει στο αναλυτικό πρόγραμμα την ΟΜΙΛΙΑ της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσης μέσα στην σχολική τάξη. Όταν ένας μαθητής αρχίζει να επαναλαμβάνει «τίς βούλεται αγορεύειν;» τότε αρχίζει να μαθαίνει Αρχαία Ελληνικά. Στην αρχή δεν χρειάζεται ανάλυση υποκειμένου, αντικειμένου, ρήματος και απαρεμφάτου. Αυτά θα γίνουν πολύ αργότερα, για όσους ενδιαφέρονται.
Οι περισσότεροι Έλληνες αγρότες είναι αγράμματοι, δεν ξέρουν τί σημαίνει απαρέμφατο, και όμως μιλούν τα Νέα Ελληνικά. Δεν χρειάζονται ατελείωτοι γραμματικοί κανόνες για να μιλήσει κάποιος την Αρχαία Ελληνική. Απαιτείται να την χρησιμοποιεί στην ομιλία του. Απαιτείται η καθημερινή χρήση της Αρχαίας μας Γλώσσης στην οικία, στο σχολείο, στην εργασία. Μικρές προτάσεις στην αρχή, με απλά νοήματα.
Δεν είναι δυνατόν τα νήπια, οι ξένοι που μαθαίνουν Νέα Ελληνικά, και όσοι Έλληνες διδάσκονται ξένες γλώσσες να ακολουθούν αυτή την βασική μέθοδο διδασκαλίας, ενώ οι μαθητές των Ελληνικών σχολείων να διδάσκωνται ανουσίους γραμματικούς κανόνες, επειδή έτσι αρέσει σε κάποιους ημιμαθείς γραφειοκράτες του υπουργείου παραπαιδείας. Και φυσικά μετά από ένα χρόνο, αφού τελειώσουν το λύκειο, οι μαθητές δεν θυμούνται τίποτε. Και το χειρότερο είναι ότι δεν δύνανται να συντάξουν ούτε μία πρόταση στα Αρχαία Ελληνικά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι όσοι πηγαίνουν να δώσουν εξετάσεις για ένα πτυχίο σε μία ξένη γλώσσα, εκτός από το να διαβάσουν ένα κείμενο και να το αναλύσουν, τους ζητούν να γράψουν ένα κείμενο και να δώσουν μία προφορική συνέντευξη. Όμως αυτό δεν ισχύει στις εξετάσεις για τα Αρχαία Ελληνικά. Επί δεκαετίες δεν ζητείται από τους μαθητές να γράψουν ένα κείμενο στα Αρχαία Ελληνικά ούτε να δώσουν συνέντευξη στα Αρχαία Ελληνικά. Κάτι που το κάνουν όσοι δίνουν εξετάσεις για μία ξένη γλώσσα ακόμη και από το πρώτο τρίμηνο διδασκαλίας.
πηγή e-mail
Σωστά! Τα αρχαία Ελληνικά ποτέ δεν διδάχτηκαν ούτε μεταδόθηκαν με αγάπη από τους περισσότερους φιλόλογους εδώ και πολλές γενιές. Αντίθετα, τα διδάσκουν με τέτοιο τρόπο -λες επίτηδες- ώστε να είναι το πλέον μισητό μάθημα του σχολείου. Σαφέστατα υπάρχει σχέδιο να απομακρυνθούμε από τις ρίζες μας και αυτό έχει ξεκινήσει χρόνια τώρα. Κατά τη γνώμη μου όμως δεν φταίει το εκάστοτε υπ.παιδείας, αλλά κυρίως οι ίδιοι οι διδάσκοντες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ καλό άρθρο! Ας μην κατηγορούμε όμως μόνο τους εκάστοτε άσχετους υπευθύνους. Ας κοιτάξουμε λίγο τι συντηρούμε κι εμείς με την ανοχή μας. Γιατί συνεχίζουμε να στηρίζουμε την παραπαιδεία που λέγεται "σχολικά ιδρύματα" στέλνοντας τα παιδιά μας (ό,τι αγαπάμε περισσότερο) σε αυτά, χωρίς να απαιτούμε τη δημιουργία πραγματική παιδείας;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπί της ουσίας (για τον τρόπο διδασκαλίας) δεν έχεις άδικο: για να μάθουν τα παιδιά αρχαία πρέπει να τους τα διδάξουμε ως ξένη γλώσσα. Ωστόσο, αυτό που αποτρέπει το υπουργείο να κάνει αυτό το βήμα δεν είναι κάποια σκοτεινή του πρόθεση να "στερήσει εργαλεία" ή κάποια συνωμοσία κ.λπ., αλλά είναι ακριβώς το ότι, αν το κάνει, θα έχει παραδεχθεί ότι δεν υφίσταται καμία συνέχεια μεταξύ της αρχαίας και της νέας ελληνικής (αφού η αρχαία είναι ξένη).
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ σύνδεση μεταξύ νέας καί αρχαίας ελληνικής γλώσσας υφίσταται.....βασικά οι περισσότεροι επιστήμονες θεωρούν οτι πρόκειται περί της ιδίας γλώσσης!Αλλα κοιτάξτε...γνώμη εμή είναι οτι η γραμματική καί το συντακτικό είναι εξ ίσου αναγκαία!είναι σιγουρα κακο το να μαθαίνει κανείς κανονες χωρίς να τους εφαρμόζει,χρειαζεται ο νους να χρησιμοποιει κ να συνδυάζει τα στοιχεία που μαθαίνει,ομως κακα τα ψεματα η αληθινή παιδεία απαιτεί κ εναν κοπο...δε γινέται τιποτα χωρις αυτον!Αλλωστε εξ ιδίας πειρας,ως μαθητής φροντιστηρίων ξενων γλωσσών,σας λεω ότι ταυτοχρονα με την εξάσκηση στη γλώσσα κ την εκθεση των μαθητών στα ερεθίσματά της διδασκονται παντα με επιμελεια η γραμματική μαζι με στοιχεία συντακτικου,αλλοστε οι διαφορετικες εγκλισεισ,χρονοι κ ρηματικές μορφές δημιουργουν εννοιες!κ διαφοροποιουν το νοημα! Μια καλη γλωσική άσκηση ειναι να μαθαίνεις κειμενάκια σχεδον απ' έξω κ έπειτα να τα λες μ αλλα λογια...να τα ανασυνθέτεις..να τα τροποποιεις να τα προσαρμόζεις!αυτο αφορα ξενες γλωσσεσ κ αρχια....κ νεα...για να οξυνεται ο νουσ!!!τελος ο καθηγητης μου των αρχαιων μου μαθαινε κ τα δυσκολα συντακτικα φαινόμενα , απλα προσπαθουσε να τα εχηγεί με σαφη λιτο κ κατανοητο τροπο...χωρις περιττες λεπτομερειες κ περιπλοκες θεωριες...εχει λοιπον μεγαλη σημασια κ ο τροπος διδασκαλιας του υλικου!:
ΑπάντησηΔιαγραφή