Πέμπτη 18 Ιανουαρίου 2018

Μέγας Αθανάσιος.

ΑΓΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος
Για το υψηλό του θεολογικό του φρόνημα και την απαράμιλλη προσήλωσή του στην Ορθοδοξία, ο Άγιος Αθανάσιος, είχε χαρακτηριστεί στύλος της Ορθοδόξου πίστεως. Ενώ για το δυσθεώρητο κύρος του ως πατερική φυσιογνωμία, αλλά και την πλατιά απήχηση που είχε στον ορθόδοξο κόσμο απεκλήθη μέγας. Ο Άγιος Αθανάσιος είδε το φώς της ζωής το 296 μ.Χ. ή το 295 κατά άλλους μελετητές της ορθοδοξίας. Οι γονείς του ήταν φτωχοί και δεν είχε την οικονομική άνεση για να λάβει την μόρφωση που επιθυμούσε.
Πάραυτα με την επίπονη και σκληρή προσωπική του μελέτη, κατόρθωσε να σφυρηλατήσει ένα πολύ σπουδαίο θεωρητικό υπόβαθρο στην θεολογία και την φιλοσοφία. Ενδεικτική μάλιστα εδώ είναι και η αναφορά του ιεράρχη Αγίου Γρηγορίου του Ναζιανζηνού, για την διεξοδική και πλήρη μελέτη της Αγίας Γραφής, απο τον Άγιο Αθανάσιο. Απο νεαρή ηλικία άλλωστε έδειξε ιδίατερο ζήλο για την μελέτη των ορθοδόξων κειμένων και την χριστιανική διδασκαλία, κάτι που θα τον ακολουθούσε σε όλην του την ζωή. Οικονομική άνεση όπως προαναφέραμε ο Άγιος Αθανάσιος δεν είχε, ωστόσο οι γονείς του ήταν ευλαβικοί και ενάρετοι και τον γαλούχησαν με αγάπη και ξεχωριστή φροντίδα, σε ευγενή ηθικά πρότυπα ζωής.
Θεσμικά θα ενταχθεί στο φάσμα της ορθοδόξου πίστεως, με την χειροτόνησή του ως διάκονος το 312 μ.χ. απο τον πατριάρχη Αλεξανδρείας Αλέξανδρο. Η χρονική αυτή περίοδος ταυτίζεται, με τις μεγάλες αναστατώσεις στο φάσμα της ορθοδοξίας, απο την εφάνιση της αίρεσης του Αρείου και των θεολογικά ομοϊδεατών του. Γεγονός που συγκλόνισε τον ορθόδοξο κόσμο και υπέσκαψε το θεολογικό φρόνημα πολλών χριστιανών. Ο Άγιος Αθανάσιος ωστόσο καίτοι νεαρός στην ηλικία, αλλά χαμηλόβαθμος στην ιερατική ιεραρχία, προσήλθε με θάρρος και παρρησία στην Α΄ Οικουμενική Σύνοδο της Νικαίας το 325 μ.Χ. και καταπλήσσοντας τους παρευρισκομένους επισκόπους, διατύπωσε ακλόνητα επιχειρήματα για την κατάρριψη του Αρειανισμού, εστιάζοντας στο Ομοούσιο της Αγίας Τριάδος. Ήταν μια εκδήλωση της υψηλής και στέρεας θεολογικής του παιδείας, γονιμοποιημένης απο την ευλογία του θεού, προκειμένου να αποβληθεί το εξάμβλωμα της αρειανικής αιρέσεως απο το σώμα της εκκλησίας. Κατ΄ουσίαν όπως έχει καταγραφεί απο τους μεγάλους πατέρες της εκκλησίας μας, τα πρώτα επτά άρθρα του Ιερού Συμβόλου της Πίστεώς μας δηλαδή του «Πιστεύω», τεκμηριώθηκαν απο τον Άγιο Αθανάσιο, που άφησε αναλοίωτο έτσι το πολυεπίπεδο θεολογικό του αποτύπωμα, στην ορθόδοξη ιστορία. Το 326 μ.Χ. ή το 328 ο Άγιος Αθανάσιος, εκλεγμένος απο τον κλήρο και τον λαό, ανήλθε στο ύπατο αξίωμα του επισκόπου Αλεξανδρείαςδιαδεχόμενος τον Αλέξανδρο. Και επισκοπούσε την διδασκαλία του κυρίου, με ευγενές θεολογικό ήθος, αλλά και με αυστηρά προσήλωση συνάμα στους ιερούς κανόνες.
Γνωρίζοντας την καιροσκοπική θεολογικά συμπεριοφορά του Αρείου, ο Άγιος Αθανάσιος του αρνήθηκε την κοινωνία. Κάτι που τον έφερε αντιμέτωπο, με την υψηλή πολιτική επιρροή που διέθετε στον αυτοκρατορικό θρόνο ο Άρειος, επισύροντας σωρεία διώξεων και βασανισηρίων. Με αλλεπάλληλες συκοφαντίες πρός τους αυτοκράτορες Μ. Κωνσταντίνο, Κωσταντίνο τον υιό, Ιουλιανό τον Παραβάτη και τον Ουάλη, ο Άρειος και οι συνοδοιπόροι του ειδωλολάτρες ή Εθνικοί όπως αποκαλούνταν, κατόρθωσαν να εκδιώξουν τον Αθανάσιο απο τον επισκοπικό θρόνο και να τον εξορίσουν συνάμα πολλές φορές. Όμως παρόλες τις διώξεις και τα παρελκόμενα βασανιστήρια, δεν εκάμφθη ποτέ το υψηλό και αδαμάντινο φρόνημα του μεγάλου πατέρα της εκκλησίας μας. Ο Άγιος Αθανάσιος εξορίστηκε στην πόλη Τρίβερι (Τρέβιρα) της Γαλλίας, φυγαδεύτηκε στη Ρώμη και στην συνέχεια στην έρημο και για πολλούς μήνες έμενε κρυμμένος σε υπόγεια και τρώγλες, υφιστάμενος χίλιες μύριες ταλαιπωρίες. Συνολικά διήρκεσαν 46 ολοκληρα χρόνια οι αλλεπάλληλοι διωγμοί του. Ενώ εμβόλιμα πολλοί απο τους αυτοκράτορες που τον εξεδίωκαν αναγνωρίζοντας την πλάνη τους, τον ανακαλούσαν στο επισκοπικό του αξίωμα. Όμως και ο επόμενος νέος αυτοκράτορας υπο την επίρροια των ανθρώπων του Αρείου, υπέπεφτε στο ίδιο ολίσθημα της δίωξης του Μεγάλου Αθανασίου, υιοθετώντας τις σκευωρίες που είχαν χαλκευτεί για τον σκοπό αυτό. Το χρονικό διάστημα που ο Αθανάσιος κρύβονταν στην έρημο, απόλαυσε την ηθική θαλπωρή και στήριξη των μοναχών της ερήμου, ηγέτιδα φυσιογνωμία των οποίων ήταν ο Άγιος Αντώνιος. Ο Αθανάσιος γοητεύτηκε απο την ιερά ασκητική μορφή του Αγίου Αντωνίου, που ήταν αξεπέραστο πρότυπο της μοναστικής ζωής καισυνέγραψε έτσι και τον βίο του. Όμως είχε σημάνει η ώρα της ηθικής αποκατάστασης του Αγίου Αθανασίου, μετά απο πολύχρονες διώξεις και εξορίες και επέστρεψε έτσι μετά βαΐων και κλάδων στον επισκοπικό θρόνο της Αλεξανδρείας, διδάσκοντας και ιεραρχώντας τον ορθόδοξο λαό. Τελικά μετά απο όλη αυτή την πολύπλαγκτη και βασανιστική μακραίωνη θεολογική του πορεία, παρέδωσε το πνεύμα του στην θεία δύναμη στις 2 Μαίου του 373 μ.Χ. Η ορθόδοξη εκκλησία μας, τιμά την μνήμη του Αγίου Αθανασίου του Μέγα, στις 2 Μαΐου και στις 18 Ιανουαρίου κάθε χρόνο.
*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι M.Sc Δ/χος Μηχανικός Ε.Μ.Π.
politikanet.gr

10 σχόλια:

  1. ο Άρειος και οι συνοδοιπόροι του ειδωλολάτρες ή Εθνικοί όπως αποκαλούνταν.

    Φαντάζομαι έχεις καταλάβει ότι ειδωλολάτρες ή Εθνικούς εννοεί τους Έλληνες προγόνους μας σαν κι αυτόν που έχεις να αναπαύεται με την ασπίδα και το δόρυ του.

    Και επειδή ο Άγιος Αθανάσιος μπόρεσε τελικά και κατατρόπωσε τους Εθνικούς δηλαδή τους προγόνους μας, σήμερα το χριστιανικό υπόδειγμα ανδρός είναι ο ρασοφόρος με την γενειάδα και το κακόμοιρο ύφος.

    Κάνε την σύγκριση των δύο αντρών και αν σου αρέσει το χριστιανικό πρότυπο συνέχισε να κάνεις τέτοιου είδους αναρτήσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η παραχάραξη της ιστορίας είναι αγαπημένο σπορ των χριστιανών. Ήθελα νά 'ξερα σε ποιους νομίζετε ότι απευθύνεστε;

    Για την Ελληνίδα φιλόσοφο Υπατία που μαρτύρησε στα χέρια φανατισμένων χριστιανών και την μετέπειτα πυρπόλυση της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας από τον ίδιο όχλο, έχετε ακούσει ποτέ;

    Οι Αρχαίοι Έλληνες ποτέ δεν προσκύνησαν είδωλα σε αντίθεση με τους νεοχριστιανούς που έχουν κομποσχοίνια, σταυρουδάκια με τίμιο ξύλο, και κάνουν λιτανείες σε θαυματουργές εικόνες.

    Η Λίθος Φωτός μου μοιάζει με σήμερα με καντηλάκι σκότους.

    Λυπάμαι για την ανάρτηση σε ένα μπλοκ που μας εξηγεί τι σημαίνει η λέξη ΕΛΛΑΣ. Μάλλον δεν έχετε καταλάβει τίποτε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

      Διαγραφή
    2. Η μόνιμη καραμέλα των αρχαιολατρών και των ειδωλολατρών είναι: 1) Η Υπατία η φιλόσοφος και 2) Η καταστροφή των αρχαίων ναών! 3) Ο ιππόδρομος του Μεγάλου Θεοδοσίου 4) Οι αρχαίοι φιλόσοφοι τα είπαν όλα !
      Δεν βαρεθήκατε ακόμα; Δεν ντρέπεστε μετά από 2000 χρόνια σχεδόν που συμπορεύεται το έθνος μας με την πίστη του Χριστού να γυρίζετε πίσω στα χρόνια του σκότους; Είσαστε "φρούτα" της νέας εποχής.
      Ο Θεός των χριστιανών είναι Θεός όλων των ανθρώπων, θέλει, όπως μας λέει το ευαγγέλιο όλοι οι άνθρωποι να σωθούν και να έλθουν εις επίγνωσιν της αλήθειας. Εδώ και αιώνες Έλληνας ίσον Χριστιανός Ορθόδοξος. Δεν νοείται Έλλην και μη χριστιανός, αυτά τα δύο πάνε μαζί

      Διαγραφή
  3. αααχχχ .... τελικα η αδιαβαστοι ειναι μερικοι η διαβαζουν τα αντιστοιχα Κοσμοπολιταν που σχετιζονται με Ιστορια. Δηλαδη μιλαμε για Επιστημη στυλ Ρεπουση !!! Οι Αρχαιοι μου προγονοι λοιπον ΟΧΙ μονο προσκυνουσαν και προσεφεραν αιματηρες θυσιες στα ειδωλα (αγαλματα των θεων τους), αλλα και σε μερικες θεες τους ειχαν θεσμοθετημενες και τις ιεροδουλες... (για να μην το επεκτεινω στους μαντεις και τα γνωστα... Οχι μονο τα αγαλματα των "δικων μας θεων" προσκυνουσαν, αλλα εχτιζαν και ναους της θεας Ρωμης στις Ακροπολεις τους και προσεφεραν αναλογες θυσιες. .... Για να μην αναφερω και τις γνωστοτατες ανθρωποθυσιες και βασανιστηρια "προς τιμην των θεων και των ηρωων τους". Γιατι μη μου πειτε οτι κι αυτα τα καταγεγραμμενα ιστορικως γεγονοτα ειναι συνομωσια η ψεμματα... Περιττο να υπενθυμισω τους νομους περι θρησκειας και θεων που ειχαν πχ., οι Αθηναιοι η να αναφερω το καθαρα θεοκρατικο κρατος το οποιο ειχε στο μυαλο του ο Ιουλιανος (ο οποιος κατοπιν συμβουλης του "μαντη" του πηγε να "φαει λαχανο" την δοξα του Μεγαλου Αλεξανδρου .... για διαβαστε και λιγο κανα σοβαρο βιβλιο Ιστοριας παρακαλω, θα εκπλαγητε.
    Οσο για την ιστορια της Υπατιας, διαβαστε την επισημη Ιστορικη βιογραφια της = οταν την σκοτωσαν δεν ηταν η νεαρη θεογκομενα, αλλα μια 50αρα της εποχης της και ο θανατος της αποδιδεται κατα μειζονα λογο σε πολιτικους λογους παρα σε "χριστιανους φανατικους εχθρους της"....
    Και ναι, μετα την Ρωμαικη εισβολη και το στησιμο στα 4 των προγονων μου στους Ρωμαιους, δεν ονομαζονταν "ελληνες", αλλα Ρωμαιοι πολιτες,..... Αυτο δεν σας ενοχλει?.... Τελος παντων, διαβαστε κανα σοβαρο βιβλιο... που να εχει ISBN και να το ξερουν και να το εχουν διαβασει και κριτικαρει σοβαροι επιστημονες κι οχι σκοπιανοι "ιστορικοι" (εκτος αν σας πληρωνουν για να λετε αυτα τα ασχετα που λετε... Γιατι παιζει κι αυτο στις μερες μας).
    Καλη συνεχεια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γενικα και χωρις να πελαγοδρομουμε σε τι ειναι σοβαρο και τι οχι βιβλιο στην αποκτηση γνωσεων πανω στο θεμα, ειναι φοβερα δυσκολο. Απο την στιγμη που η Ορθοδοξια επεσε στα χερια της εξουσιας ακουγεται "λογικο" πολλα να εχουν διαστρεβλωθει. Εμας μας ενδιαφερει η ουσια και η ουσια ειναι οτι ο Ελληνισμος πολεμηθηκε ανηλεως, οχι ο Ελληνισμος κατα ατομο μονο, αλλα ως πνευματικη παρακαταθηκη. Το καψιμο των βιβλιοθηκων και η καταστροφη των εργων τεχνης δεν μπορει να περασει απαρατηρητο ως πραξη σκοταδισμου και απο πολλους και αφρωνες του ιερατιου που ισχυριζονταν οτι εκει κατοικουσε ο σατανας. Αυτο ομως δεν συνεπαγεται πως δεν υπηρξαν μορφες μεσα σε αυτη την ανωμαλοι περιοδο που υπερασπιστικαν και αντλησαν διδαγματα ισχυροποιησης της ορθοδοξιας. Η μητρα της Ορθοδοξιας ειναι η ελληνικη φιλοσοφια και ως ετσι πρεπει να την βλεπουμε. Οι Ελληνες ποτε δεν πιστεψαν στα ειδωλα, δηλαδη στην σκια τους, οπως αρκετοι και αρκετα μορφωμενοι Ιεραρχες το αναφερουν.

      Διαγραφή
    2. Αγαπητέ, τα περί καμένων βιβλιοθηκών και καταεστραμένων αρχαιοελληνικών μνημείων, γνωρίζουμε με ιστορικά τεκμηριωμένα στοιχεία ότι δεν έγιναν από χριστιανούς, ορίστε ένας σύνδεσμος για του λόγου το αληθές:http://www.in-agiosdimitrios.com/naos/antiairetika/254-%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%B5%CF%83%CF%84%CF%81%CE%B5%CF%88%CE%B5-%CE%B7-%CE%B5%CE%BA%CE%BA%CE%BB%CE%B7%CF%83%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%B1%CE%B9%CE%BF%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%BF-%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%BF.html

      Διαγραφή
    3. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

      Διαγραφή
  4. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μέγας άγιος ο Αθανάσιος. Χρόνια πολλά στους Θανάσηδες. Πήξτε ειδωλολάτρες.

      Διαγραφή

Το ιστολόγιο δεν υιοθετεί και δεν φέρει καμία ευθύνη για τα σχόλια των αναγνωστών του. Πλέον, οι αναγνώστες μπορούν να σχολιάζουν με το λογαριασμό τους στο facebook ή με λογαριασμούς από τα υπόλοιπα κοινωνικά δίκτυα. Τα ανώνυμα σχόλια θα παραμείνουν κλειστά όσο υπάρχουν άτομα που κρύβονται πίσω από την ανωνυμία για να προβοκάρουν και να επιτεθούν σε άλλους σχολιαστές για να επιβάλλουν τις απόψεις τους.